Hypnotiska cirklar

review by Carolina Söderholm, originally published in Sydsvenskan, November 9, 2008

Cirkeln har följt Magdalena Svensson i mer än tio år. I hennes måleri utgör den en begränsning som paradoxalt nog ständigt tycks vidga sig. Hon har använt den för att undersöka fenomen som ljus, färg och perception, ofta med ett fascinerande och oförutsägbart resultat.

På Galleri Ping Pong visar hon nu blyertsteckningar som alla har cirkeln som motiv (till och med 15.11). Det är en serie ytterst lågmälda bilder med en successivt växande kraft. Efter en stund dras jag närmast hypnotiskt mot deras mitt. Linjer skärps och löses upp inför min blick, medan fokus skiftar från centrum till periferi. Hur kan dessa blyertsringar vara så fängslande? Kanske har det att göra med koncentrationen de utstrålar, ett tyst insisterande på linjer, mörker och ljus.

Uppmärksamheten de kräver känns befriande meditativ, men rymmer också en stillsam dynamik. I dessa teckningar, gjorda utan passare med hjälp av snurrbart stativ, finns trots upprepningen av motivet ingen monotoni. Istället en känslig variation av förtätningar och lätthet, spår av en mänsklig närvaro och hand.

Previous
Previous

En studie i cirklar

Next
Next

Kompromisslöst genombrott