Helsingborg hjärta Malmö

catalogue text by Nina Wenedikter, for the exhibition “Helsingborg hjärta Malmö” at Dunkers kulturhus in Helsingborg, May 30 - September 27, 2009

Cirkelformen är ett ständigt pågående motiv för Magdalena Svensson. Med tunn akrylfärg målar hon i skikt på duken. Färgvalen skiftar, kanske är det utifrån hennes eget humör eller ett intryck från en iögonfallande färg i en tidning som hon bläddrar i. Magdalena Svensson tar hjälp av olika stämningar, som musiken eller tystnaden, för att kunna fokusera på sin måleriprocess. Då uppstår nya färgkombinationer som skapar nya toner i bilden. Vilken dag och år Magdalena Svensson målar cirkeln blir också verkets titel.

Den 20 oktober 2006 är alltså inte vilken dag som helst utan blir som ett minne då hon gjorde just detta verk. Plötsligt blir förutsägbarheten i Magdalena Svenssons 20 oktober 2006 inte lika låst av redan färdiga tolkningar, hopplöst förankrade i planeter, astrologi eller livets olika hjul. Hennes skira cirkel väcker frågor som handlar om tid och olika valmöjligheter. Hur daterar och bestämmer vi ålder på exempelvis ett konstverk? Hur kan vi vara så säkra på det vi noterar och registrerar? För konstnären är det kanske mer centralt att utgå ifrån när idén till själva konstverket tar form.

Egentligen är det bara när detta konstverk packas upp och ställs ut som detta datum får stå i centrum så länge som utställningen pågår. Sedan packas verket ned igen. Kanske det ställs ut någon annanstans eller förvaras tryggt i ett magasin för museisamlingar. 20 oktober 2006 ligger då dolt på samma sätt som våra privata och kollektiva minnen.

Magdalena Svenssons daterade cirkel kan ge oss nya tolkningsmöjligheter färgade av konceptkonstens ödmjuka förhållningssätt till tiden. Den skärper tidsmedvetandet och anknyter till ett av den västerländska konsthistoriens mer välkända motiv, nämligen memento mori - kom ihåg att du är dödlig. Cirkeln och livet tycks ändå ofrånkomligt dras till varandra.

In English

Magdalena Svensson´s constantly ongoing motif is the circle. She applies the thin acrylic paint in layers on the canvas. Her choice of color varies - it may be dictated by her mood or the impression of a color that catches her eye in a magazine that she is leafing through.

Magdalena Svensson avails herself of different moods, such as music or silence, in order to focus on the painting process. New color combinations then arise - combinations which create new nuances in the picture. The day and year that the circle was painted becomes the title of the work.

20 October 2006 is thus not just any day, but becomes something like a memory of the time that she painted that very piece. Suddenly, the predictability of Magdalena Svensson´s 20 October 2006 becomes less chained to ready-made interpretations, hopelessly tied to planets, astrology or various life cycles. Her delicate circle provokes questions concerning time and possible choises. How do we date and determine the age of an artwork? How can we be sure of what we are seeeing and registering? To the artist, it may be more important to start from the exact point in time when the idea of the work takes shape.

It is actually only when this piece is unpacked and exhibited that this date becomes the focus of attention for the duration of the exhibition. Then it is packed away once more. It may be exhibited somewhere else, or maybe it is safely kept in a museum warehouse. 20 october 2006 is then hidden from view in the same way as our private and collective memories.

Magdalena Svensson´s circle and its date may offer other possible interpretations influenced by the humble attitude that Conceptual Art displays to time. It hones our awareness of time and relates to one of the best known motifs in Western art: memento mori - Remember that thou must die. The circle and life nevertheless seem inescapably drawn to each other.

Previous
Previous

Krognoshuset, 2012

Next
Next

Magdalena Svenssons måleri