I det stora formatet

review by Pontus Kyander, originally published in Sydsvenskan, November 19, 2002

Det är stort, och ändå med fjäderlätt ansats. Malmö konstnären Magdalena Svensson visar på konstfrämjandet nya målningar, större än något av henne jag tidigare sett.

Som tidigare arbetar hon i tunna, slöjlika skikt mot den vitgrundade duken. De tre målningarna som gjorts för Konstfrämjandets projekt med unga konstnärer från regionen, kallat "intervall", präglas av stora cirkelformer som tunnas ut mot kanterna. Det är reduserat men knappast minimalt, återhållet men allt annat än svalt. Tvärtom är det som om verken strävade mot expansion, både som form och som känsla.

Och det är som om det storvulna - som hela tiden funnits på lut i hennes bilder - först nu i dessa format kommer till sin rätt. Varje verk har helt osentimentalt fått titel efter datumet då de blivit färdiga.

Konstfrämjandet har piggnat till märkbart. Som en del av Folkrörelsesverige har man länge slumrat över gamla rutiner och arbetsformer. Men sedan något är tillbaka har man sökt upp en ny generation konstnärer för projekt på arbetsplatser, varit en rätt aktiv del i olika mer tillfälliga evenemang i Malmö, och nu ger man direkta uppdrag till konstnärerna att göra verk speciellt för utställningarna. Det är bra.

Malmö har förutsättningar att bli en riktigt bra konststad, om bara de krafter som finns i staden också ser till att hålla sig vitala. Och även Konstfrämjandet drar numera sitt strå till stacken.

Previous
Previous

Grundläggande penselföring